گروه اقتصادی - رضا کربلایی: افزایش کم‌سابقه و آزاردهنده قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز خانواده‌ها همچنان نگران‌کننده است.

یک روز مردم از گرانی فراورده‌های لبنی گلایه دارند و روزی از کمبود و افزایش قیمت دارو. گفتند دارو و کالاهای اساسی برمبنای دلار 1226تومانی وارد می‌شود ولیکن اثری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود. برخی ادعا دارند که کالا به اندازه کافی وارد گمرک شده و چون پول‌ آن پرداخت نشده، امکان ترخیص و عرضه آن وجود ندارد و برخی هر روز وعده ارزانی می‌دهند و گشایش در رزق و روزی مردم.

مردم اما هنوز چشم انتظار روزهای ارزانی نشسته‌اند. حالا دیگر سخنگوی اقتصادی دولت هم اعتراف کرده که سبقت رشد قیمت کالاها و نیازهای اساسی مردم از نرخ تورم بالای 30درصد، فشار بیشتری بر طبقات آسیب‌پذیر وارد کرده است. اما اظهارات صریح محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران درباره پشت پرده گرانی‌ها، باردیگر پرده از مفاسدی برمی‌دارد که به‌دلیل چند نرخی شدن ارز، خیلی‌ها را به نان و نوایی رسانده، هرچند نان اکثریت مردم را آجر کرده است.

تلخ‌ترین حقیقتی که ریاست بانک مرکزی از آن سخن گفته این است که تمام کالاهای وارداتی موجود در کشور برمبنای ارز 1226تومانی وارد شده است و خساست در تزریق ارز را بهانه‌ای برای گرانفروشی می‌داند. خبر از سوءاستفاده و رانت سنگینی است که یک مقام ارشد دولتی از آن پرده برمی‌دارد و کسی از مسئولان دولتی و نهادهای نظارتی عریض و طویل کشور از خود واکنشی نشان نمی‌دهد. اینکه چگونه می‌شود کالایی با دلار 1226تومانی وارد شود و با دلار بالای 3500تومانی فروخته شود، پرسشی است که مردم مطرح می‌کنند و پاسخ نمی‌شنوند. اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی کشور تکه‌های پازلی از سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت است.

همه کالاها با دلار 1226تومانی وارد شده است!

شاه‌بیت اظهارنظر بهمنی به رونمایی از وضعیت تخصیص ارز مرجع اختصاص داشت که تمام ارز پرداختی در 6ماهه ابتدایی سال91 را براساس نرخ ارز مرجع اعلام کرد و افزود: گرانی کالاهای اساسی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، ناشی از ارز مبادله‌ای نیست، چرا که هنوز کالاهایی که با ارز مبادله‌ای ثبت‌سفارش کرده‌اند وارد کشور نشده است و تمام کالاهای موجود با ارز مرجع وارد شده است. به گفته وی، افزایش قیمت‌ها چگونه ناشی از نرخ ارز است؟ بخشی از آن ناشی از گرانفروشی است نه گرانی و فرصت طلبی عده‌ای که با توجه به دونرخه‌بودن ارز کالاهای خود را گران‌تر می‌فروشند. بهمنی ادامه داد: با نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای هیچ دلیل و توجیهی برای فروش کالاها به نرخ بالا وجود ندارد و مسئولان مربوطه باید با آن برخورد کنند.

مهر تأیید بر بالا بودن نرخ تورم

به گزارش همشهری، محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز گفت: تورم 30.5درصدی بسیار بالاست اما چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توانمان در همین حد اجازه داد. شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه تورم بالای 30درصد، عدد بالایی است، توصیه کرد تا کاهش و پیشگیری از تکانه‌های ارزی، تعدیل رشد شتابان نقدینگی، تنظیم بازار کالاها و خدمات خاص و مدیریت انتظارات باید در اولویت قرار گیرد.

روایت وزیر از تنگناهای ارزی

حسینی، وزیر اقتصاد با اشاره به اثر تحریم بانک مرکزی و فروش نفت کشور، اظهار کرد: تجربه تاریخی اقتصاد ایران حکایت از آن دارد که هرگاه تکانه‌های ارزی با رشد بالای نقدینگی همراه شوند، تورم در سطح بالاتری از روند مزمن و ساختاری آن در اقتصاد ایران بروز می‌کند. به‌طور مثال، تجربه سال73 نشان می‌دهد رشد 48درصدی نرخ ارز همراه با رشد5.28درصد نقدینگی، تورم 35درصدی را درپی داشت، کما اینکه رشد3.51درصد نرخ رشد ارز در سال74 همراه با رشد37.6درصدی نقدینگی در سال‌74، تورم 4.49درصدی را به همراه داشت.

کد خبر 216022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز